Tillbaka
Yrken till sjöss
Båtsman
Arbetsledare för fartygets däcksmanskap. Fick sina arbetsuppgifter
av 1:e styrman.
Bäste man
Den medlem av besättningen som rankades näst efter kaptenen
på ett fartyg som inte hade en utexaminerad styrman
Donkeyman
Detta var avtalsenliga titlen på den till tjänsteställning
främste bland maskinmanskapet på ett ångfartyg. Den
eldare som skötte donkeypannan (ångpanna som användes
för att förse en del hjälpmaskiner och värmeleding
mm med ånga när driftpannorna var släckta).
Jungman
Den lägsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet, en nybörjare
till sjöss.
Kapten
Kallas även befälhavare. Är den som har ansvaret för
fartyget och besättningen. Det krävdes behörighetsbevis
för att bli kapten på ett fartyg.
Lättmatros
Den näst högsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet.
Det krävdes 24 månaders sjöpraktik för att bli
lättmatros.
Matros
Den högsta befarenhetsgraden inom däcksmanskapet. Det krävdes
36 månaders sjöpraktik för att bli matros. En matros
skall vara förtrogen med förekommande arbeten på däck
och anses som fullt befaren.
Stuvart
Eller steward. Hade hand om anskaffiningen av livsmedeloch servering
för befäl och besättnin i övrigt. Var arbetsledare
för ekonomiavdelningen, hade hand om avdelningens bokföring
och redovisning.
Styrman
Arbetsledare för däckspersonalen. Det fartygsbefäl som
var närmast efter kaptenen.Det krävdes behörighetsbevis
för att få arbeta som styrman. Styrman var även tjänstetitel
för annat befäl än kaptenen. 2:e styrman tjänstgjorde
ofta som doktor.
Timmerman
Hade hand om allt trä- och snickeriarbete ombord på fartyget.
Hade till uppgift att tillse ankaren, kättingar, master, däck,
bommar, båtar, lastrumsluckor samt att utföra reparationer
när det behövdes.
Källa: Sohlmans Sjölexikon, Stockholm, Sohlmans Förlag
AB, 1955.