DDSS

Demografisk Databas Södra Sverige

Skriv ut

Tillbaka

Rättelser

Här lägger vi in ändringar som är gjorda men inte kommit ut på ddss.nu.

Sänd in rättelser till ddss@riksarkivet.se

2016-10-01--2017-08-10

Födda i Allerum
Elin Walborg föddes 1892-09-13, inte 1892-10-13.
Ivar Nikanor föddes 1886-05-08, inte 1886-03-08.
Härman Ohlssons barn som föddes 1735-12-25, var en son som hette Nils, inte en dotter vid namn Hanna.

Födda i Bjuv
Anna , Per Joenssons dotter i Mörshög föddes 1830-08-06, inte 1830-08-21.

Födda i Brunnby
Gunnild, Anders Sjunnassons dotter föddes 1799-09-30, inte 1799-10-02.
Inger, Ola Hanssons dotter, föddes 1774-11-02, inte 1774-11-06.
Janne Theodor föddes 1896-06-14, inte 1896-01-24.

Födda i Fleninge
Maria, dotter till P. Foberg, föddes 1858-04-24, inte 1858-05-24.
Per Anderssons son Carl föddes 1871-07-13, inte 1871-07-23.

Födda i Glimåkra
Swän Tufwassons son Truid, föddes 1704-08-28, inte 1704-08-21

Födda i Höganäs
Ernst William föddes 1888-11-07.

Födda i Jämshög
Amanda föddes 1884-04-12. Hennes föräldrar hette Sven Andersson (inte Giselsson) och hennes mor Inga Giselsson (inte Adnersson).

Födda i Kattarp
Anders Sassarssons och Ingar Jönsdotter fick ett dödfött barn 1805-07-18, inte 1804-07-18.

Födda i Kropp
Gustaf Efvergrens son Pålle föddes 1844-05-14, inte 1884-05-14.

Födda i Malmö Caroli
Syster Ellen Carolina föddes 1822-10-26, inte 1821-10-26.

Födda i Mörarp
1815-02-21 föddes ett barn döpt till Johanna. Enligt uppgift skall detta barn vara en pojke vid namn Johannes (Kropp A I:5 sid. 132).

Födda i Viken
Alf Gösta föddes 1905-07-20, inte 1905-05-20.

Födda i Väsby
Jöns Knutssons son som föddes 1734-04-12 fick namnet Lars, inte Hans.

Födda i Ysane
På sidan 43 Ysane C I:1 har ett antal poster felaktigt blivit registrerade för år 1698. Rätt år är 1732.
1779-03-11 föddes Elna, fadern hette Jöns Pålsson, inte Jöns Nilsson.

Vigda i Fjärestad
1832-11-08 vigdes Pehr Pålsson och Pernilla Andersdotter, inte 1832-11-03.

Vigda i Väsby
Hans Jönsson och Anna Jönsdotter Kropp vigdes 1863-11-21, inte 1864-11-21.

Döda i Brunnby
1831-05-29 avled Boel Månsdotter (Carls) , inte Carlsdotter.
1786-02-04 avled Sissa Bengts i Leijet. Hon var änka efter B. Truls, inte B. Fiscks.

Döda i Edestad
1880-02-05 fick Anna Maria Olasdotter och Holjer Nilsson ett dödfött gossebarn, inte 1881-02-05.

Döda i Finja
Kjersti Månsdotter avled 1862-03-13, inte 1861-03-13

Döda i Helsingborgs stadsförsamling
Anders Wilhelm Winberg avled 1884-07-04, inte 1887-97-04.
Carl Harry Billström avled 1884-02-23, inte 1883-02-23.
Catharina Lundström avled 1884-06-16, inte 1884-06-10.
Cecilia Andersdotter avled 1883-02-16, inte 1882-02-16.
Cecilia Ekelund avled 1884-04-04, inte 1884-04-07.
Ellen Maria Persson, dotter till Peter Pålsson, avled 1893-07-14, inte 1893-07-04.
Ester Ragnhild avled 1894-08-30, inte 1894-08-31.
Edvin Cornelius, inte Erik Cornelius avled 1891-03-28.
Gustaf Hugo Petersson avled 1883-01-01, inte 1882-01-01.
Ida Nilsdotter, hustru till Otto Johansson Skog, avliden 1893-06-01, har lagts till i registret.
Ingrid Maria Sjögren avled 1884-12-14, inte 1881-12-14.
Jacob Jönsson avled 1890-07-20, inte 1890-07-22.
Johanna Eleonora Möller avled 1888-01-03, inte 1888-01-13.
Johanna Hallström avled 1884-10-12, inte 1884-10-21.
Johanna Ulrika Mårtensson avled 1887-01-21, inte 1881-01-21.
Johan Filip Malm avled 1888-11-08, inte 1881-11-08.
Karna Persdotter avled 1884-12-14, inte 1881-12-14.
Knut Peter Alfred avled 1887-02-02, inte 1887-02-01.
Lilly Hildur, dotter till Martin Edv. Persson och Sigrid Lovisa Bengtsson, avliden 1893-06-12, har lagts till i registret.
Nathalia Gynilla Larsson avled 1881-11-13, inte 1881-11-03.
Ninni Maria Davidsson avled 1885-11-11, inte 1885-10-11

Döda i Vånga
Berta Hansdotter avled 1770-01-14, inte 1789-01-14.

Döda i Ysane
1815-03-20 avled Hanna Hansdotter i Ysane, inte 1815-03-24.
1824-07-25 avled Jöns i Norje som led av inslagen skabb. "Han insmordes med gråsalva, infördes i en bakugn. I följd af Läkares besigtning blef fadern derföre tilltalad, dömd till 14 dygns vatten, bröd samt heml. Skrift."

Justeringar har även gjorts för poster i Kågeörd, Halmstad och Sireköpinge samt för vissa poster med fel könsangivelse.

2016-09-12

Födda i Aspö 1895-01-12
Anna och hennes föräldrar Peter August Mattsson och Hilda Maria Åkesdotter återfinns på sidan 574 i husförhörslängden och inte 514 som felaktigt anges.

Födda i Brunnby 1760-09-17
Modern till Kierstina hette Elna och inte Christina vilket felaktigt anges.

Födda i Bräkne-Hoby 1848
Carl Christianssons och Carin Svensdotters dotter Inga i Bräkne Hoby föddes 1848-10-22 och inte 1848-11-05 vilket felaktigt anges
Nils Gummessons och Kerstin Jonasdotters dotter Bertha föddes 1848-10-27 och inte 1848-11-27 som felaktigt anges
Ola Håkanssons och Carin Jönsdotters dotter Kerstin föddes 1848-10-18 och inte 1848-11-05 som felaktigt anges.
Sven Jönssons och Cissa Ericsdotters dotter Inga föddes 1848-10-30 och inte 1848-11-10 som felaktigt anges.

Födda i Helsingborgs stad
Jonas Löfmans och Sofia Jacobsdotters dotter Elisabeth Sofia föddes 1702-06-13 och inte 1701-12-31 som felaktigt anges.

Födda i Jämshög 1840-01-15
Agneta Eriksdotters dotter Johanna föddes 1840-01-15. På sid. 4 i Jämshög C II:2, dublettserien som använts vid registrering i DDSS, har som fader angivits smeden Gustaf Sällström. Detta namn har överstukits och under moderns namn står skrivet obs. B. Carl Nilsson i Holje. I Jämshög C I:5, sid 171 finns drängen Gustaf Sällström antecknad som Lgm (lägersman).

Födda i Raus 1849-09-03 och 1853-01-28
Föräldrarna till Anna Cecilia och Janne, Sven Nilsson och Nilla Nilsdotter bodde på N-o 51 Råå och inte N-o 57 som felaktigt anges.

Födda i Vånga 1719
Olof, son till avlidne Olof Nielss och Elin Andersdotter föddes 1719-03-22 och inte 1719-04-22 som felaktigt anges.

Födda i Ysane 1689-1732
På sidan 43 i Ysane C I:1 Står det Anno 1698 överst. Överst i vänster marginal står det 1732. De barn som förts in på sidan är födda 1732 och inte 1698 som felaktigt anges.
Nicklas Jonsons och Hanna Begtsdotters dotter Hanna är således född 1732-06-16.
Jon Störjeson Råckas och Bereta Jonsdotters son Störje är född 1732-06-21.
Masse Persons och Marna Sörensdotters dotter Elna är född 1732-07-06.
Eilert Nilssons och Elna Hansdotters dotter Kersta är född 1732-08-07.

Födda i Öljehult 1862-11-27
Pigan Elin Johnsdotters son döptes till Johan Adolf och inte Johan August som felaktigt anges.

Födda i Örkened 1789
Joen Anderssons och Else Olasdotter dotter Gunnil föddes 1789-08-07 och inte 1789-07-07 som felaktigt anges.
Bengt Ingemanssons och Gunnil Ingemansdotters son Sven föddes den 3 augusti 1789-08-03 och inte 1789-07-03 som felaktigt anges.

Vigda i Matteröd
Johan Svensson i Måleböke och Hanna i Swenstorp finns införda både den 1766-05-20 och 1771-??-??. Den senare posten är felaktigt införd.
Så är också fallet med Jonas Hanson i Svenstorp och Kierstena Swensdotter i Måleböke som vigdes 1766-04-02.

Döda i Backaryd
Ernst Fridolf Leander avled 1886-08-05 och inte 1887-08-05 som felaktigt anges
Elin Nilsdotter avled 1890-02-25 och inte 1890-02-28 som felaktigt anges.
Kristina Persdotter avled 1889-01-07 och inte 1888-01-07 som felaktigt anges.

Döda i Eringsboda
Anders Svensson i Ängsjömåla avled 1876-05-15 och inte 1876-04-15 som felaktigt anges.
Måns Abrahamnsson i Skumpamåla avled 1884-04-24 och inte 1883-04-24 som felaktigt anges.

Döda i Norra Mellby
Per Anderson i Sandåkra avled den 1757-02-15 och inte 1755-032-15 som felaktigt anges.

Döda i Vånga 1737
Inger i Möllery avled den 1937-05-09 och inte 1737-06-09 som felaktigt anges.

Döda i Ysane 1725-11-29
Anders i Norje var 3 månader när han avled och inte 3 år som felaktigt anges.

Döda i Öljehult 1861
Carolina i Belganet avled 1861-11-28 och inte 1861-12-02 som felaktigt anges.

2016-03-04

Födda i Glimåkra fösamling i april 1744
Jon Pärssons son Pär sägs vara född mellan "onsdag och torsdag för Christia himmelsfärdsdag". Denna helgdag inföll år 1744 torsdagen den 26 april. Rätt datum för födelse bör vara 1744-04-26 och inte 1744-04-22 som felaktigt anges.

Födda i Härslövs församling 1740-12-10
Tvillingarna Karna och Hannas far hette Mårten Nils och inte Nils Lind som felaktigt anges.

Födda i Hörja församling 1779-03-11
Elnas fader hette Jöns Pålsson och inte Jöns Nilsson som felaktigt anges.

Födda i Kågeröds församling 1836-04-04
Gunildas mor heter Hanna Svensdotter och inte Hansdotter som felaktigt anges.

Födda i Malmö Caroli församling 1913-02-28
Arvid Robert Leonard Glans och hans hustru Johanna Maria Nilssons son hette Armand Manfrid Leonard, inte Arvid Robert Leonard som felaktigt anges.

Födda i Mjällby församling i mars 1767
Christopher Pehrssons och Elna Pehrsdotters dotter Botil föddes den 21 mars 1767-03-21 och inte 1767-03-31 som felaktigt anges.

Vigda i Kropps församling 1750-09-23
Brudgummen är smeden mäster Måns Hållbech och inte siudenmäster Måns Hallberg som felaktigt anges.

Döda i Gammalstorps församling 1733-08-25
Bodel Massdotters make hette Brun Bengtsson inte Börje som felaktigt anges

Döda i Ystads sankta Maria församling 1824-07-04
Johannas efternamn var Docken och inte Dacker som felaktigt anges.

Visa äldre rättelser